Eddenouden.nl Contact Home
 
Mijn Märklin project
 
 

Op deze pagina post ik informatie rondom het ontwerp en de opbouw van mijn digitale H0 modelspoorbaan, waarvan de automatisering gerealiseerd wordt met Arduino zelfbouw hardware en het DCC-protocol. Verder lekker klassiek met Märklin M-rails.

Klik hier voor mijn uitgebreide blog over 'Digitaliseren modelspoor H0'. Daarin wordt al een deel van dit project besproken...

 

 

Planningfase

Onderstaand baanplan heb ik gebruikt om de stap van analoog naar digitaal te maken. Ik weet ook wel dat het qua scenery niet echt een spannend en realistisch plan is. Daar ging het ook niet om. Het is ook geen permanent opgebouwde baan, maar een tijdelijke testopstelling. Waar het wel om gaat is dat alle basis railinfrastructuur er in zit en dat ik alle elektronica kan ontwerpen en testen:

  • 2 doorgaande sporen voor 4 passagierstreinen
  • Station met 4 perrons in 2 rijrichtingen
  • Rangeerruimte om de locomotieven van passagierstreinen van kop te laten wisselen
  • 2 ringen voor industrie- en rangeerverkeer
  • Rangeer-, opstel- en inhaalsporen industrie
  • 1 keerlus die je ook achterwaarts kunt rijden
  • Elke trein kan vanuit elke positie overal komen

 


De testbaan (klik voor PDF)

 

De testbaan kan, naar keuze, gestuurd worden door 4 centrales (niet tegelijkertijd natuurlijk):

  • Marklin Mobile Station 2, MM, MFX, DCC
  • Arduino met motor shield 2a, DCC++
  • Arduino met motor shield 10a, DCC++ EX
  • Arduino met CAN-shield en Trackbox, DCC, MM

De stroomvoorziening voor de DCC++ centrale is een 12v 20a schakelende voeding. Dat is ruim voldoende.

 


DCC++ EX centrale (klik)

 

De baan is qua besturingstechniek onderverdeeld in 4 secties:

  1. Station

    Het station heeft 5 wissels, 2 schakelrails en 4 stroomblokken. 4 passagierstreinen worden automatisch gestuurd: perron 1a en 2b rijden, perron 1b en 2a wachten en v.v.

    Het station kan vanaf de centrale gestart, gestopt en gepauzeerd worden. Dit deel wordt gestuurd door: DCC-decoder, 4-kanaals terugmelder, Arduino Uno, 8 relaiskanalen en een I2C display. Er zijn nog 2 van de 8 relais beschikbaar voor seinen.

 


Stationsschakeling (klik)

 

  1. Industrie links

    Op dit deel liggen 14 elektrische wissels. Die worden vanuit de centrale bediend en gestuurd door: zelfbouw DCC-decoder, Arduino Mega, 32 relaiskanalen, I2C display.
     
  2. Industrie rechts

    Hier liggen 15 elektrische wissels. Die worden vanuit de centrale verder aangestuurd door: zelfbouw DCC-decoder, Arduino Mega, 32 relaiskanalen, I2C display.
     
  3. Ontkoppelen

    13 stuks ontkoppelrails worden via de centrale aangestuurd door: zelfbouw DCC-decoder, Arduino Uno, 16 relaiskanalen, I2C display.

 


Wissels en ontkoppelen (klik)

 

Volgende stappen

Waar komen, los van het station, de terugmelders? Hoeveel extra schakelrails heb ik daar nog bij nodig?

Definitieve keuze van de software voor de PC (dat lijkt Rocrail te worden).

Een volgende stap die ik ook moet zetten is de keuze van een handig en duidelijk bekabelingsysteem. Want er komen wel heel veel kabeltjes bij kijken... De wissels en de ontkoppelrails krijgen in ieder geval een kort 3-polige kabeltje met een Dupont steker, en de terugmelders krijgen de 2-polige variant:

 


Aansluiten wissels en ontkoppelrails

 

3 MM-decoders zullen nog vervangen worden door DCC (locs BB9200, BR212 en V200), waardoor alles definitief DCC wordt. Dat werkt veel eenvoudiger met zelfbouwcentrales en decoders.

Ook de behuizing van de besturingselektronica is een aandachtspunt. Wellicht een 3U flightcase met 3 shelves?

 

Testfase

Op dit moment zijn alle losse schakelingen die nodig zijn getest. Ik wacht nog op enkele losse onderdelen, en dan kan er begonnen worden met de volgende stap.

 


DCC-decoder in aanbouw (klik)

 

 

Realisatiefase

Wordt vervolgd...

 

Locboek

De locomotieven en de wagons zijn allen uit periode 4. Dit is de periode die ongeveer loopt van 1965 tot eind jaren 80. De stoomtreinen waren net op grote schaal uit dienst genomen en zijn vervangen door diesellocs en elektrische locomotieven.

 


3 stuks V200 DB, 5-polige LFCM motor

 


V160-BR216 DB, 3-polige DCM motor

 


E-41 DB, 5-polige SFCM motor

 


BB9200 SNCF, 3-polige SFCM motor

 


TEE Trans Europ Express, 3-polige LFCM motor

 


BR212 DB, 3-polige LFCM motor

 


DHG500, 3-polige SFCM motor

 


DHG500, 3-polige SFCM motor

 


De eerste loc, 1974, 3-polige SFCM motor