|
En als laatste beschrijf ik hier een niet onbelangrijk detail: accessoiresturing.
Dan moet je bijvoorbeeld denken aan verlichting van scenery en gebouwen,
dingen die bewegen met een servo of een DC-motortje, et cetera. Ook die
dingen zijn digitaal aan te sturen via bv een schakeldecoder als je dat
wilt.
Analoge aansturing, met een simpele schakelaar, kan natuurlijk ook
gewoon nog!
Het kan een beetje overkill lijken om allerlei baan- en landschap
accessoires te digitaliseren, en soms is dat ook zo. Maar het biedt ook
mogelijkheden om dingen te laten gebeuren als een trein een sensor of
een terugmelder passeert. En dat biedt interessante mogelijkheden!
Stack modules
Naast de zelfbouwprojecten die ik beschrijf,
heb ik ook een integraal systeem met stack modules ontworpen om modelspoorbanen
te kunnen besturen. Klik
hier voor
info. |
 |
Een voorbeeld van de aansturing van servo's via een DCC-decoder RX:

Servo's via een DCC-decoder RX (PDF
en
sketch)
Verlichting
Verlichting is zeer geschikt voor digitale aansturing:
- RGB LED-drivers voor grotere aantallen kleuren LED's (bv straatverlichting)
- Neopixel LED's (een serie full colour LED's waarvan je per lampje
de kleur en de lichtintensiteit kunt instellen met bv een Arduino board)
Mechanische beweging
Ook motoren en servo's kunnen prima digitaal aangestuurd worden:
- DC-motoren met een H-bridge
- Stappenmotors
- Servo's
- Elektromagneten
- Et cetera
Spoorwegovergangen
En natuurlijk spoorwegovergangen:
- Mechanisch bewogen slagbomen
- Waarschuwingsverlichting
- Et cetera
Zelfbouw elektronica
Elektronica voor aansturing van modelbanen is met enige handigheid
eenvoudig zelf te bouwen. Je kunt dat op 3 niveaus doen:
- Componentniveau: volledig zelf ontwerpen en
bouwen uit losse componenten en onderdelen. Deze manier wordt in dit blog verder
niet besproken want dan is het geen volledig eigen ontwerp meer natuurlijk!
- Boardniveau: zelfbouw met kant-en-klare commerciële
componenten en boards. Dan moet je bv denken aan een Arduino Uno met een relaisboard
met 16 relais of een servoboard voor 12-16 servo's. Je koopt onderdelen (boards)
die reeds gebouwd zijn en je stelt ze verder samen qua functionaliteit, bekabeling en programmering.
- Oplossingsniveau: zelfbouw met modulaire zelfbouwsets,
bv de moderne stack modules.
Een integrale oplossing voor de volledige modelspoorbaan.
Tip: en voor welk zelfbouwniveau je ook kiest, zelfbouw is echt heel veel
goedkoper dan kant-en-klare units van de bekende merken.
De verschillende zelfbouwopties bestaan qua hardware bijna altijd uit 2 delen:
- Een deel dat het protocol verzorgt van en
naar de besturingscentrale, bv:
- DCC-decoder
- DCC-EX serieel
- LocoBuffer
- Etc
- Een deel dat het schakelen van de onderdelen op de modelbaan verzorgt
(bv wissels, ontkoppelaars, seinen en accessoires).
Dit deel noemen we ook wel de schakelunit:

Klik voor
vergroten
In dit blog bespreek ik zelfbouwopties 2 en 3 in detail:
- Boardniveau: met commerciële componenten en boards die reeds gebouwd
zijn. Lees hier onder verder.
- Oplossingsniveau: met moderne geïntegreerde
stack modules.
Zelfbouw DCC-decoders en DCC-EX-units
Bij het onderwerp
Optie 6
- Wissels, ontkoppelen en seinen in dit blog worden de DCC-decoders,
de DCC-EX-units en de schakelunits uitgebreid beschreven. Deze zijn
uiteraard ook toe te passen voor de aansturing van de accessoires die op
deze pagina vermeld worden.
Digitaal aansturen, kant-en-klaar
Er zijn ook kant-en-klare schakelmodules te koop, bv de M84 van Märklin. Deze
werkt met relais en is dus galvanisch gescheiden:

M84 accessoire decoder Märklin (link)
Enkele voorbeeldprojecten met interessante accessoires (Arduino):
- Baanbesturing met stack modules (link)
- Snelheidsmeting modeltreinen (link)
- Stationsborden met mini oled schermpjes (link)
Kernpunten accessoiresturing
|
1. Ook losse baanaccessoires (bv verlichting
of mechanische beweging) kun je digitaal via een schakeldecoder aansturen
met de centrale.
2. Dit kan door met de hand toetsen op de centrale te bedienen of geautomatiseerd
op basis van bv terugmelding, zoals bij spoorwegovergangen.
|
Volgende bladzijde:
scenery, scratchbuilding H0
|