|
||||||||||||||||||||||||||||||
Realisatiefase #2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||
Project Roosendam, realisatiefase #2Rijwegen in Rocrail (jul '23)De volgende stap is het aanmaken van de rijwegen in Rocrail. En dat zijn er op een baan als deze al best heel veel:
Er zijn op deze baan 9 blokken. De blauwe raildelen zijn de terugmelders. Dus als je van elk blok, in 2 richtingen, naar elk ander blok moet kunnen rijden (eventueel met 'via's' voor een extra rondje) dan krijg je al een flinke lijst met rijwegen. Even puur in theorie: Als je vanuit 1 van 9 blokken in elk ander blok moet kunnen komen (inclusief het blok waar je vertrok) dan heb je al 81 rijwegen (met soms 1 of 2 'via's'. En dan nog x2 voor 2 rijrichtingen. Dat zijn al ruim 160 rijwegen op een baan van 120x305cm... Rocrail kan geheel automatisch rijwegen bepalen (menukeuze 'router'). Dat is vaak een goed startpunt, en vanaf daar kun je zelf extra rijwegen maken. Bijvoorbeeld met 'via's' door andere blokken (dat doet de router namelijk niet automatisch). Dat invoeren kost dus wel enige tijd omdat je bij rijwegen ook meteen de juiste wisselstanden moet ingeven. En dan blijkt het erg handig dat de onderdelen zoals blokken, wissels en seinen logische namen hebben gekregen ipv de weinigzeggende nummers die Rocrail zelf genereert. Daarnaast leert Rocrail ook rijwegen zelf aan die je in de praktijk met een trein aflegt.
Scratch builds (jun '23)Om de gebouwen straks beter in de baan te kunnen passen heb ik een aantal prototypes van karton gebouwd. Deze helpen om een goed idee te krijgen hoe het er straks uit gaat zien. En vervolgens worden deze prototypes langzaam aan vervangen door de definitieve versies van de gebouwen. Gebouwen en viaduct: Op het binnenterrein van de baan komen een fabriek, een viaduct, 2 seinhuizen, een goederenloods, een locloods en een dieseldepot. De locloods en het dieseldepot zijn 80% klaar. De goederenloods is 40% klaar en de andere builds zijn op dit moment nog casco in karton.
Stationsperrons: Voor de beide stations zijn er 3 perrons gemaakt voor de Märklin C-rails. Dit zijn de definitieve versies (hoewel ze qua aankleding nog lang niet af zijn). Elk perron is 1226mm lang, 37,5mm breed en 19mm hoog en bestaat uit 2 gelijke delen. Ze passen dan precies bij de standaard railafstand van Märklin C-wissels van 24 graden. Er zijn 2 perrons voor station Roosendam CS (voor spoor 1, 2, 3 en 4) en 1 voor station Roosendam Zuid (voor spoor 1 en 2). De perrons zien er, eens dat ze klaar zijn, nog eenvoudig uit. Maar het is best veel (en nauwkeurig) snij- en plakwerk om ze te maken:
En de kartonnen prototypes van de gebouwen en het viaduct dienen later meteen als casco voor de scratch builds! Ik verf ze dan eerst aan beide zijden (acryl) want daar wordt het karton mooi stevig van. Bijna als kunststof...
Mijlpaal: volledig automatisch rijden (jul '23)Inmiddels is alles af om op railfase 1 handmatig, half-automatisch en vol automatisch te rijden. Zie filmpje:
Optrekken en afremmen in Rocrail (aug '23)Zoals je in de bovenstaande video kunt zien moet ik de optrek- en afremvertragingen van de locomotieven nog instellen (BBT, SBT en BAT). En dat is nog best een onduidelijk gedocumenteerde functie in de Rocrail Wiki... Er zijn 3 opties van toepassing (tabel locomotieven):
Instellen BBT:
De treinen remmen nu gelijkmatig af en stoppen rustig op het juiste punt. En het optrekken gaat geleidelijk in plaats van volgas starten.
Scratch build viaduct (aug '23)Omdat het binnenterrein qua autoverkeer volledig afgesloten is van de 'buitenwereld' moest er een viaduct komen. En dat moet dan een viaduct zijn uit de jaren '70: veel beton, schuine onderzijde en geel metselwerk:
Digitaliseren Märklin TEE Ram (aug '23)Na het bouwen van de stationsperrons en het viaduct werd het weer eens tijd voor iets anders. In de kast staat namelijk al 2 jaar nog een Analoge Märklin 3071 TEE Ram met extra tussenwagon 4071. En dat is zonde natuurlijk. Die gaat gedigitaliseerd worden met een Train-O-Matic Lokomander II DCC-decoder. En met deze decoder en de originele LFCM-motor rijdt deze trein met productiedatum 1974 werkelijk als een zonnetje!
Digitaliseren Märklin 3146 V36/BR236 (aug '23)Enkele dagen geleden kwam ik op Marktplaats een hele mooie V36/BR236 tegen (analoog). Uiteraard gekocht en vandaag de digitalisering gedaan. En dat bleek een lastig klusje want de ESU DCM-magneet past net niet. Waar het motorchassis iets van een flauwe boog heeft is de magneet recht. Daar moest even een Dremel aan te pas komen. Bij het demonteren bleek dat deze loc eigenlijk nooit gelopen heeft (was schoon als nieuw van binnen en geen enkel spoor van slijtage of gebruik).
Onderhoud locs en wagonwielenOok de andere locs hebben groot onderhoud gekregen. De oude olie was gaan verkleven en dat is niet erg goed voor de rijeigenschappen (de motor heeft duwtje nodig om te beginnen en slecht massacontact op de assen bv). En wellicht hadden enkele locs nog foute smering uit het verleden (minerale olie bv). Omdat zo'n grote (schoonmaak)beurt de rijeigenschappen weer sterk verbetert heb ik ook de wielen van alle wagons maar even meegenomen. Het wasbenzinebadje stond er nu toch. Het verbaasd me overigens dat raildelen zo snel vervuilen. Alle rails is hagelnieuw en toch komt er met een wit doekje schoonmaakalcohol een duidelijk donker grijs streepje van de railstaven af. Blijkbaar laten oversmeerde loc's en vervuilde wagonwielen meer ellende na op de rails dan je in eerste instantie zo zou denken...
Realisatiefase #2 afgerondDit is het einde van realisatiefase #2. Daarin is gerealiseerd:
Inhoudsopgave project RoosendamDit blog over project Roosendam omvat de volgende onderwerpen (klik op de links):
|